Warna kulit setiap orang berbeza-beza. Biasanya ia akan menjadi tidak sekata apabila meningkat usia.

Resah je kan. Kalau setiap kali tengok cermin, bintik hitam semakin banyak. Macam-macam petua dah cuba tapi hasilnya semua mengecewakan. Jom ketahui tips mudah hilangkan jeragat di muka.

Kebanyakan tompok hitam seperti melasma/jeragat atau ‘liver spot’ tak berbahaya.

Tapi hati-hati ye segera dapatkan nasihat pakar perubatan dulu kalau ada perubahan yang pelik. Elok pastikan ia bukan dari jenis kanser kulit.

Jeragat atau melasma adalah satu masalah kulit yang kerap di alami oleh kaum wanita di antara lingkungan umur 25 – 50 tahun.

Jeragat kelihatan seperti tompok-tompok hitam yang berpunca dari melanin yang terkumpul dan bertukar menjadi warna coklat muda, coklat tua atau hitam. Biasanya ia kelihatan jelas di muka, pipi atau di sekitar hidung.

Jeragat sebenarnya sukar hilang jika dirawat secara luaran sahaja seperti pemakaian krim semata. Biasanya krim sapu yang berkesan merawat masalah jeragat kemungkinan mengandungi 3 kombinasi ini seperti :

● hidrokuinon 4 peratus

● kortikosteroid 0.01 peratus

● tretinoin 0.05 peratus

Pastikan produk yang dipilih adalah selamat. Jika salah memilih produk ia bukan saja merosakkan kulit malah pigmen tersebut boleh timbul semakin hitam dan tebal. Ia seolah-olah semakin degil untuk pudar.

Melanocytes ialah sel-sel yang mengeluarkan pigmen hitam. Ia berfungsi mengeluarkan pigmen yang dipanggil melanin.

Kehadiran melanin penting untuk warna kulit seseorang dan bertindak sebagai penapis kepada cahaya yang terlalu terik dari menembusi kulit yang boleh merosakkan kulit.

PUNCA TERJADINYA JERAGAT (MELASMA)

● Penggunaan hormon antaranya seperti pil perancang

● Terdedah kepada cahaya matahari yang terik

● Keturunan

● Penggunaan kosmetik yang tidak sesuai

● Mengandung biasanya badan akan menghasilkan lebih banyak pigmen.

● Tidak kurang juga orang yang mempunyai melasma akan mempunyai Hori’s Naevus. Hori’s Naevus akan lebih jelas masa mengandung.

PERKARA ASAS YANG PERLU UNTUK MERAWAT JERAGAT ADALAH PENCEGAHAN

● krim pelindung matahari SPF melebihi 30 ke atas dapat mengurangkan pigmentasi menjadi lebih teruk

● penggunaan pelindung matahari seperti cermin mata hitam.

● pengambilan vitamin E dapat mengurangkan pigmentasi terutama melasma.

● dan vitamin C dapat membantu mengekalkan kandungan kalogen daripada dirosakkan oleh sinar UV matahari. Ia juga bantu mengekalkan keanjalan kulit dan mencerahkan kulit dari dalam. Serta melambatkan proses penuaan wajah.

 

Teringin miliki kulit cerah serta bebas jeragat. Semestinya nak yang terbukti selamat kan ?

Ni tips cara atasi jeragat dengan berkesan

# Tips 1~  halang penuaan kulit yang rosak dari dalam penyebab kepada tompok hitam dan elastin kulit menjadi lemah. Pengambilan Vivix yang tinggi antioksidan sangat membantu membaikpulih masalah jeragat dengan berkesan.

# Tips 2 ~ Vitamin Dalaman.
● stabilkan hormon dengan pengambilan Gamma Lenolenic Acid (GLA) untuk kawal paras hormon estrogen dan hormon testosteron.

● Dengan teknologi Sustained Released Vitamin C sangat berkesan untuk mencerahkan jeragat lama dan tompok hitam degil. Ia juga berupaya menyekat pembentukan jeragat baru dan pada masa yang sama ia tingkatkan penghasilan kolagen secara semulajadi

● Vitamin E juga sangat penting untuk menghalang sinar UV yang menjadi punca bintik hitam jeragat.

# Tips 3 ~ Penjagaan Luaran
NutriWhite Spot Whitening Treatment berfungsi mencerahkan tompok hitam degil dari luar.

PENGALAMAN PENGGUNA SHAKLEE

Jangan buang masa bertindak sekarang untuk rasai sendiri perubahan ketara di wajah yang lebih cantik dan glowing .

Di samping pengambilan suplemen yang baik, ubah cara hidup yang lebih sihat juga sangat perlu dan penting untuk kekal sihat.

“Tiada Jalan Pintas Untuk Sihat”

:: Apa Yang Kita Makan Hari Ini Akan Menentukan Kesihatan Kita 10 Tahun Akan Datang ::

Untuk dapatkan info lanjut mengenai masalah atau produk seperti di atas serta konsultasi eksklusif khas untuk anda, sila hubungi saya segera:

Hadyla Rose
Shaklee Independent Distributor
C.O.D Kawasan Puchong & Postage Seluruh Malaysia

Call | SMS | Whatsapp:
012 – 339 8734

SID No.:
910071

Email:
hadylarose@diarinutrisi.com

 

4 Tips Mudah Hilangkan Jeragat Di Muka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge