Apabila makin berusia kesihatan mata juga turut terjejas. Ramai di kalangan warga emas mengalami masalah katarak ni. Seakan sukar untuk atasi katarak ini.

Rata-rata penderita katarak kanta mata mereka biasanya bertukar warna dan kelihatan seperti keruh yang mana asal kanta mata adalah jernih. Aktiviti harian juga turut terjejas antaranya seperti kesukaran untuk membaca, menonton tv, memandu dan melakukan aktiviti-aktiviti lain.

Wanita Ini Selamat Daripada Kena Pembedahan Mata Kali Kedua Selepas Konsisten Amalkan Ini. Sebelum itu jom baca dulu apakah tanda awal terjadinya katarak ini.

Simptom Katarak

Hati-hati dengan tanda atau gejala ini. Biasanya pesakit katarak akan alami keadaan seperti :

  • sukar membaca
  • silau terutama pada cahaya matahari. Cahaya dari lampu kereta juga menyukarkan lagi untuk memandu pada waktu malam
  • sensitif kepada cahaya
  • anak mata menjadi putih
  • pendangan menjadi semakin kabur tetapi tidak sakit
  • rabun pada waktu malam
  • warna mata juga kelihatan pudar
  • Rasa ngilu di sekitar mata
  • penglihatan berganda pada sebelah mata
  • cermin mata perlu ditukar secara kerap
  • pandangan teruk dalam cahaya terang

Siapa Berisiko Kena Bahaya Katarak

  • Pesakit Diabetes
  • Individu yang kekurangan zat makanan
  • Warga emas
  • Pengambilan ubat steroid dalam tempoh yang lama
  • Kecederaan pada mata
  • Sering terdedah kepada cahaya matahari
  • Bayi yang baru lahir (faktor genetik)

Langkah Mencegah Katarak

  • Buat pemeriksaan mata secara berkala dari awal
  • Memakai kaca mata hitam dari sinaran UV
  • Jaga pemakanan dengan mengamalkan pemakanan seimbang dan tinggi antioksidan.
  • Lakukan senaman secara konsisten kerana ia sangat bagus untuk menurunkan tahap gula dalam darah
  • berhati-hati dengan steroid tersembunyi terutama pengguna ubatan tradisional. Dikhuatiri mengandungi Steroid
  • Diabetes yang terkawal
  • Pengambilan Vitamin E, Vitamin C dan beta-carotene yang mencukupi untuk mencegah proses penuaan dan mengelakkan munculnya sel-sel abnormal pada mata.
  • Jika melakukan aktiviti yang terdedah kepada bahan kimia atau pateri besi dan sebagainya. Elok lindungi mata dari terdedah terus dengan alat pelindung mata.

Makanan yang perlu dihindari oleh Penderita Katarak

  • Makanan yang tinggi gula boleh mengganggu sistem kardiovaskular termasuk mata kerana kandungan fruktosa tinggi dan terlalu banyak boleh meningkatkan kadar trigliserida dan risiko tekanan darah tinggi
  • Makan makanan bergoreng secara kerap boleh menyebabkan penumpukan kolestrol pada dinding pembuluh darah dan melambatkan aliran darah ke bahagian mata
  • Minum minuman berkafein dengan berlebihan boleh menyebabkan gula darah naik turun kerana kafein cepat memasuki aliran darah dan mempengaruhi otak di samping kesan lain seperti perasaan gelisah, sukar tidur dan penglihatan kabur
  • Jauhi rokok kerana mata yang terdedah kepada asap rokok dan bahan-bahan kimia bahaya yang memasuki badan sangat tidak elok untuk kesihatan termasuk lah mata. Risiko adalah tiga kali lebih tinggi untuk mengalami masalah katarak ini.
  • Minuman berkarbonat yang mengandungi campuran bahan sintetik boleh mengganggu penyerapan kalsium dan mempengaruhi  kesihatan mata.

Dianggarkan kos pembedahan membuang katarak di hospital kerajaan ialah lingkungan RM100 lebih. Tapi itu hanya melibatkan kos pembedahan sahaja tidak termasuk harga kanta intraocular yang menggantikan kanta mata yang rosak akibat katarak. Dianggarkan kos kesemuanya boleh mencecahkan RM1000 lebih. Katarak ini jika dibiarkan tanpa rawatan boleh menyebabkan buta. Mahal kan ?

Ramai di kalangan kita lebih gemar menukar cermin mata yang ikut trends semasa yang pasti harga setiap kaca mata tu bukan murah kesemuanya rata-rata mencecah ratusan ringgit juga.

Cuba fikir, jika kita merawat untuk mengembalikan penglihatan pada keadaan asal adalah jauh lebih baik bukan ? Kos untuk mencegah adalah jauh lebih murah jika nak dibandingkan dengan kos pembedahan dan kos selepas pembedahan itu sendiri. Pernah tengok kan orang tua pakai spek mata berlubang selepas lakukan pembedahan. Macam stylo pula kan bila pakai spek hitam tu? Jom jaga kesihatan mata dari awal ye.. biar lah muda-muda lagi kita dah stylo pakai cermin mata hitam yang ada penghalang sinaran UV kan.

Jom baca perkongsian wanita ini, apakah rahsia atau petua yang beliau amalkan

Testimoni Katarak Sembuh & Power Mata Kembali Menurun

DAH TAK PERLU PEMBEDAHAN KATARAK SELEPAS AMALKAN MEGADOSE VIVIX DAN CAROTOMAX

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya Sabariah Binti Abdul Rahman, berusia 74 tahun. Saya baru menjalani pembedahan katarak mata kanan pada 8 Disember 2016 yang lalu. Pembedahan mata kiri pula dijadualkan pada 9 Januari 2017.

Selepas pembedahan pertama, saya mengambil Vivix dan Carotomax secara megadose bagi tujuan pemulihan. Namun kesan lain yang saya dapat selepas pengambilan secara megadose itu, saya tidak lagi perlu menjalani pembedahan untuk mata kiri kerana didapati mata semakin sihat.

Lebih menggembirakan, selepas sebulan dibedah, sewaktu pemeriksaan susulan di Pusat Katarak MAIWP, didapati power kedua-dua mata saya semakin menurun dengan banyak.

Alhamdulillah, saya kini masih dalam proses pemulihan disebabkan faktor umur yang semakin meningkat. Saya juga masih meneruskan pengambilan suplemen lain untuk kesihatan yang lebih optimum.

Kalau nak cuba turunkan power mata anda, tak salah mencuba sesuatu yang baik dan mempunyai kajian seperti di Shaklee.

Terima kasih.

–  Sabariah Abdul Rahman, 74

BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN SET TERBAIK NI ?

Hubungi saya melalui Whatsapp di 012-3398734

 

Tiada Jalan Pintas Untuk Sihat”

:: Apa Yang Kita Makan Hari Ini Akan Menentukan Kesihatan Kita 10 Tahun Akan Datang ::

Untuk dapatkan info lanjut mengenai masalah atau produk seperti di atas serta konsultasi eksklusif khas untuk anda, sila hubungi saya segera:

Hadyla Rose
Shaklee Independent Distributor
C.O.D Kawasan Puchong & Postage Seluruh Malaysia

Call | SMS | Whatsapp:
012 – 339 8734

SID No.:
910071

Email:
hadylarose@diarinutrisi.com

kenyataan

[Atasi Katarak] Wanita Ini Selamat Daripada Kena Pembedahan Mata Kali Kedua Selepas Konsisten Amalkan Ini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge