Pernah alami masalah keputihan yang menyebabkan gatal-gatal kadang sampai segan ada bau. Tak selesa kan ? Jangan risau jom ketahui cara atasi masalah keputihan  dengan cepat dan mudah ni.

Ramai wanita muda terutama yang sudah berkahwin pun masih mengalami masalah keputihan yang tak normal. Mengikut statistik 75% di kalangan wanita ada masalah ni cuma yang membezakan mereka samada ia kronik atau tak.

Apakah itu Keputihan ?

Keputihan yang jernih dan berlendir serta tidak berbeku adalah normal. Jangan risau. Tetapi jika ada keradangan dan gatal-gatal serta warna berubah menjadi kuning atau kehijauan itu bermasalah. Jangkitan dan pertumbuhan bakteria mula mengganggu keputihan yang normal

5 Punca Masalah Keputihan

  1. Hormon Tak Stabil disebabkan pengambilan ubatan dalam masa yang panjang seperti antibiotik atau steriod, pil perancang kehamilan atau mengalami tekanan /stress akibat masalah peribadi atau di tempat kerja. Perubahan hormon semasa kehamilan.
  2. Kebersihan perlu dititikberatkan terutama di bahagian sulit. Pastikan basuh dengan bersih dan keringkan. Persekitaran yang lembab boleh memburukkan lagi kuman merebak.
  3. Diabetes atau penghidap kencing manis sering terganggu dengan masalah keputihan ini kerana tahap gula dalam darah yang tinggi.
  4. Jangkitan kulat
  5. Simptom Menopuas seperti penipisan dinding faraj menyebabkan kekeringan akibat perubahan hormon.

Adalah Keputihan Bahaya ?

Ia boleh jadi bahaya jika ada jangkitan kulat di sekitar faraj semakin banyak dan berbau busuk sehingga tahap kegatalan yang teruk dan rasa pedih terutama untuk membuang air kecil.

Adakah Keputihan Mengganggu Kesuburan ?

Ya, keputihan ada mempengaruhi tahap kesuburan wanita yang merancang untuk hamil.

Ikuti pengalaman wanita ini : DERITA 15 TAHUN KEPUTIHAN YANG TERUK DAN BERBAU KEMBALI PULIH

KEPUTIHAN. Sejak zaman anak dara lagi dah ada masalah keputihan ni. Tapi tak tahulah ia makin lama makin teruk bila dibiarkan. Lagi lagi masa sekolah menengah dulu, aktif dengan badan beruniform. Hari hari ada latihan kawad kaki, belum dikira ber”camping” lagi. Bab kebersihan memanglah tak jaga sangat. Masa tu pula, takdelah didedahkan pasal masalah yang boleh dihidapi di tempat sulit macam sekarang ni. Dulu bab bab tu semua disembunyikan. Ia jadi isu yang memalukan.
.

Baca Juga:  Tips Panjangkan Hayat Buah Pinggang

Keputihan adalah perkara normal bagi setiap wanita. Keputihan dianggap normal jika cecair yang keluar adalah jernih, tak berwarna, tak berbau dan tak berasa gatal-gatal .. Keputihan menjadi bermasalah atau boleh juga dianggap berpenyakit jika cecair berwarna pekat, warna putih kekuningan , berbau , bergumpal dan berasa gatal.
Keputihan ni mulalah sedikit, tapi lama lama ia menjadi teruk bila semakin gatal saat berpeluh. Sehinggakan terpaksa memakai pad pantyliner setiap hari untuk elakkan gatal semakin menjadi jadi. Tapi, tak tahu nak bertanyakan pada siapa untuk elak macamana keputihan tu. Sampaikan, kerap sangat basuh di bahagian tersebut setiap kali gatal, atau membuang air besar. Ke hulu hilir bawa “femine wash” untuk pastikan bahagian tersebut di basuh bersih.
.

Masa mengandung, masalah keputihan semakin menjadi jadi dan bila diajukan pada doktor dan nurse semasa “check up” bulanan, diaorang kata memang itu masalah biasa untuk ibu hamil. Lagi jadi masalah bila perut semakin membesar dan ia menjadi jadi semakin gatal. Ada orang suruh basuh bahagian tersebut dengan air sirih yang direbus dan letakkan daun sirih di bahagian tersebut. Kak Ct buat juga. Tapi sekejap je hilang gatalnya. Esok lusa, ia datang balik.
.

Pernah berjumpa doktor dan doktor pun sahkan masalah keputihan Kak Ct sangat teruk. Jadi doktor masukkan sejenis ubat untuk mengelakkan bakteria merebak ke dalam organ organ dalaman. Ambil juga ubat yang diberikan oleh doktor, tapi hanya seminggu atau selagi makan ubat yang diberikan. Bila tak makan ubat, ia datang balik. Doktor sendiri tak bagi kak ct makan ubat yang dose lebih tinggi sebab masa tu tengah mengandung.
.

Akhirnya, selepas bersalinkan Zafran, dan mencari maklumat berkenaan suplemen penyusuan, terjumpa artikel berkenaan merawat masalah keputihan juga. Macam best, nak cuba juga. Jadi belilah set penyusuan ( ALFALFA, ESP, SR VITAMIN C, B COMPLEX, VITALEA, OSTEMATRIK) dan add on garlic untuk elakkan bakteria semakin merebak dan bantu matikan kulat dibahagian tersebut.
.

Baca Juga:  4 Tanda Kulit Memerlukan Krim Malam

Tak sangka, selepas 2 3 bulan konsisten ambil alfalfa dan garlic, masalah keputihan dapat diatasi. Bermula dengan kurang rasa gatal walaupun berpeluh, sehingga dah kurang bau, suami juga akhirnya menegur akan kurangnya masalah keputihan tersebut. Kalau tak, sebelum ni, dia juga komplen akan masalah yang kak ct hadapi. Lama lama, kak ct juga yang malu sendiri dengan keadaan begitu. Ianya, waktu “bersama” adalah waktu yang seronok, tapi ia jadi sebaliknya dengan bau yang tidak sedap dan akhirnya, keinginan itu terus mati disitu. Sedih sangat
.

Tapi kini, Alhamdulillah, walaupun ia tak 100% hilang, ia tidak lagi berbau teruk dan keputihan pun pada tahap yang baik dan hanya datang sebelum 2 3 hari nak haid saja. Pantyliner pun dah lama tak guna. Nak bergerak aktif pun dah tak risau akan berpeluh banyak dan mula gatal gatal. Seronok sangatlah. Garlic dan alfalfa, 2 suplemen wajib yang kak ct ambil hari hari. KITA ENJOYS!!!
.

Bawang putih memang diketahui sangat berguna untuk kesihatan manusia kerana membantu dalam membunuh parasit, membantu dalam sistem pernafasan, perbaiki sistem penghadaman dan kandungan tenaga yang rendah. Manakala alfalfa pula adalah sejenis herba dan sangat diakui dalam keberkesanan untuk kesihatan dalaman wanita. Alfalfa bertindak sebagai kacip fatimah buat isteri. Kacip Fatimah?? Tau tau jelah apa manfaat nya kan? Yang itu pun kak ct dapat manfaatnya. Buat suami tersenyummm saja. opss

cara atasi masalah keputihan

Suplemen Untuk Merawat Keputihan 

Garlic Complex – Membantu merawat jangkitan kulat pada vagina secara berkesan kerana ia bersifat anti-bakteria. Turut berfungsi sebagai antibiotik semulajadi serta mengurangkan rasa gatal akibat jangkitan kuman.

Alfalfa Complex – Alfalfa juga sangat sesuai untuk masalah keputihan kerana bersifat anti-kulat yang berkesan untuk membunuh kulat candida yang merupakan punca utama keputihan dan kurangkan masalah bau.

Jangan dibiarkan masalah ini mengganggu dan merebak lama. Bahagian aset penting wanita ini perlu dijaga kebersihannya.

BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN PRODUK TERBAIK NI ?

Hubungi saya melalui Whatsapp di 012-3398734 untuk mendapatkan konsultasi paling tepat dengan pilihan suplemen terbaik berkaitan masalah dan bajet anda.

Baca Juga:  Panduan Penjagaan Bayi Pramatang Di Rumah

Saya adalah pengedar Sah Shaklee Seluruh Malaysia. Istimewanya anda jika pembelian melalui saya anda layak mendapat konsultasi secara berterusan untuk penggunaan produk Shaklee secara tepat dan berkesan.

Pilihan lain untuk anda yang mempunyai kad kredit, belian set ini boleh terus dibuat dengan KLIK gambar di bawah. Ia Mudah, Selamat dan Cepat.

Cara beli Shaklee online

“Tiada Jalan Pintas Untuk Sihat”

:: Apa Yang Kita Makan Hari Ini Akan Menentukan Kesihatan Kita 10 Tahun Akan Datang ::

Untuk dapatkan info lanjut mengenai masalah atau produk seperti di atas serta konsultasi eksklusif khas untuk anda, sila hubungi saya segera:

Hadyla Rose
Shaklee Independent Distributor
C.O.D Kawasan Puchong & Postage Seluruh Malaysia

Call | SMS | Whatsapp:
012 – 339 8734

SID No.:
910071

Email:
hadylarose@diarinutrisi.com

Cara Atasi Masalah Keputihan Dengan Cepat Cegah Berbau

One thought on “Cara Atasi Masalah Keputihan Dengan Cepat Cegah Berbau

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge